Apothekersassistent van de toekomst in 7 stappen!
In zeven stappen naar de apothekersassistent van de toekomst!
Stap 1 Kennis delen, creëren en behouden
Bijscholing volgen is het minimum; het gaat erom hoe je kennis gebruikt en deelt. Als er een apothekersassistent is met een schoolgaand kind, weet zij ongetwijfeld het meeste van hoofdluis.
Tip: Vraag aan de apotheker of hij of zij eens per week een teamoverleg van 20 minuten kan houden waarin jullie ervaringen, vragen, dilemma’s en twijfels delen. Zo leer je van elkaar!
Stap 2 De klant écht centraal
Geef niet alleen het standaardadvies, maar verplaats je in de situatie van de klant die voor je staat. Neem plastabletten. Standaardadvies is: ‘s ochtends innemen. Maar zeg je dat ook tegen een buschauffeur die ochtenddienst heeft?
TiP; Vraag jezelf bij elke uitgifte af: hoe kan ik op dit moment het juiste advies geven aan déze klant? Je hebt een prima raadgever; je eigen gezonde boeren-verstand-systeem!
Stap 3 Teamleden spreken elkaar aan op werkuitvoering
Veel mensen willen een cursus volgen om te leren ‘elkaar feedback te geven’. Zeggen ze. Wat ze echt willen, is heel simpel tegen elkaar kunnen zeggen; wil jij even helpen opruimen? Of: wil je even inspringen?
Tip: Probeer een stukje ‘sociale volwassenheid’ in jezelf en in elkaar aan te boren. Dit soort dingen zijn hele gewone onderdelen van het werk!
Stap 4 Elkaars kwaliteiten erkennen en benutten
Apothekersassistenten werken volgens rooster. Maar zo worden hun kwaliteiten niet optimaal benut. Op sommige dagen heeft de slechtste typer de grootste stapel….
Tip: Durf te vragen om coaching of een opfris-cursus in bijvoorbeeld typen. Ook als je al jarenlang werkt; het is nooit te laat om nog beter te worden!
Stap 5 Zelf doelen stellen
Vraag je je wel eens af hoe je de zorg in jullie apotheek op een nog hoger plan kunt tillen, en wat jij daaraan bij zou kunnen dragen? Wacht niet af tot er een scholing over bijvoorbeeld COPD, diabetes of reuma wordt aangeboden, maar ga zelf op onderzoek uit.
Tip: Denk niet: wat moesten we ook alweer allemaal doen? Maar: wat wíllen we doen?
Stap 6 Externe contacten
Hoeveel wijkverpleegkundigen, medewerkers van verpleeghuizen en andere mensen met wie je samenwerkt, ken je ook echt van gezicht? Nodig hen eens uit voor een overleg. Vraag hen, en vertel zelf, wat er nodig is om de zorg nog soepeler te laten verlopen. Zo kunnen bijvoorbeeld verpleeghuizen van elkaars best-practice profiteren – en jij ook. En toekomstig overleg gaat sneller en prettiger als je elkaar kent.
Tip: Door dit in gang te zetten, kun je je laten zien wat je in je mars hebt. Veel apothekersassistenten werken eigenlijk al op HBO-niveau.
Stap 7 Eigen initiatieven nemen
Als je een nieuwe telefooncentrale nodig hebt, wat doe je dan? A: je plakt een sticker op het bureau van de apotheker en vraagt of hij er één aan wil schaffen. Als er niks gebeurt, begin je er niet nog eens over. Of b: je houdt een week lang bij waar de meeste telefoontjes over binnen komen, en doet een voorstel waarbij je uitlegt hoe jullie nieuwe telefooncentrale het werk sneller en makkelijker kan maken.
Tip:Loop je tegen een probleem aan? Leg het dan ‘profesioneel neer’ bij de apotheker. Benoem het probleem, suggereer mooier is: biedt een mogelijke oplossing een oplossing, en beschrijf hoe dat je werk nóg beter kan maken. Denk niet dat je apotheker dat te eigengereid zal vinden. Integendeel, hij zal je dankbaar zijn!
Bron : Apotheek totaalgroep