Goede indruk maken? Pro-ceed vertelt je het verschil!
1. Laat jezelf zien
Probeer erachter te komen op welke manier je onmiddellijk bijdrage kunt leveren aan het team. Op een eerste werkdag doen zich regelmatig kansrijke situaties voor waarmee je jezelf direct in de kijker kunt spelen en een positieve indruk kunt achterlaten.
2. Durf ideeën te opperen
Werkgevers en leidinggevenden kunnen het altijd waarderen als een nieuwe werknemer ideeën durft te opperen. Het gebeurt weleens dat bepaalde processen binnen bedrijven zo ‘vastgeroest’ zitten, dat niemand merkt dat er ruimte is voor verbetering. Over het algemeen waardeert iedereen de frisse blik van een persoon die nieuw is binnen het bedrijf en daarmee laat je meteen leiderschap en initiatief zien.
3. Leer de mensen kennen
Als je de eerste dagen alleen maar achter je bureau doorbrengt en weinig tijd besteed aan interactie met andere personen binnen het bedrijf, dan duurt het langer om de weg binnen het bedrijf te vinden. Loop rond, ga lunchen met collega’s en vraag mensen wat zij doen, waar zij aan werken en waarom zij het leuk vinden om bij dit bedrijf te werken.
4. Werk wat uren extra
Het eerste wat werkgevers en collega’s opvallen aan nieuwe werknemers is het tijdstip waarop ze tijdens de eerste week ’s avonds vertrekken. Als ze merken dat een nieuwe werknemer stipt om 17:00 uur de deur uit loopt, dan weten de werkgever en collega’s al wat voor persoon de nieuwe werknemers is. Als ze zien dat de nieuwe werknemer extra moeite doet en extra tijd besteed aan het leren kennen van het bedrijf, dan maakt dat een goede indruk en een bevestiging dat ze de juiste persoon hebben aangenomen.
5. Maak grapjes
Tijdens het sollicitatieproces heb je het bedrijf en de bijbehorende bedrijfscultuur al een beetje leren kennen. Wees dus ontspannen en voel je vrij om grapjes te maken en lol te hebben vanaf de eerste dag. Nieuwe werknemers die niet een beetje durven te lachen maken geen comfortabele indruk.
6. Begrijp hoe het bedrijf in elkaar steekt
Om te begrijpen hoe jij in jouw functie in het groter geheel past, is het belangrijk om te weten wat iedere afdeling van het bedrijf precies doet. Deze kennis zorgt ervoor dat jij en jouw teamleden effectief te werk gaan en dat informatie naar de juiste gebieden binnen het bedrijf gecommuniceerd wordt.